تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

ربات آلمانی گم شده، با راهنمایی عابران به مقصد می رسد

ace-robot_narenji_ir.jpg

محققین دانشکده تکنولوژی دانشگاه مونیخ موفق به طراحی و ساخت رباتی شده اند که می تواند با پرسش سوال از عابران مقصد خود را پیدا کند. نام این رباتACE است که با یک GPS داخلی و در دست داشتن یک نقشه از شهر مونیخ حال و هوای فردی را دارد که در مونیخ گم شده است.

 

در قدم اول این ربات با مجهز بودن به چندین دوربین و تکنولوژی تشخیص چهره، عابرانی را که از کنارش در حال عبور هستند شناسایی میکند. تبادل اطلاعات بین عابران و این ربات از طریق یک صفحه نمایشگر تمام لمسی امکان پذیر می شود.

 

پس از آن شکل دهانی به صورت انیمیشن بر روی صفحه نمایشگر نقش می بندد و ربات داستان ما به طرح پرسش از چگونگی رسیدن به مقصدش می پردازد.

عابران علاقمند می توانند از طریق نمایشگر لمسی در پیدا کردن مقصد ربات بی نوا را کمک کنند.

 

نتایج آزمون اولیه نشان داد که این ربات قادر است در یک بازه زمانی 5 ساعته با پرسیدن از 38 نفر مسافت 1.5 کیلو متری را طی نموده و خود را به مقصدش برساند.

 

قصه ما به سر رسید. رباته این دفعه به خونش میرسه!

 

منبع


مطالعه با غل و زنجیر

study-ball.jpg

حتماً شما هم مثل من برایتان اتفاق افتاده که بخواهید کتابی درسی یا غیر درسی را بخوانید، یا ملزم به انجام قسمتی پروژه ی دانشگاه و کارهایی از این قبیل در ساعتی معین و طبق برنامه باشید. اما به طور دائم کارتان را رها می کنید و به قول معروف دست و دلتان به کار نمی رود. گاهی اوقات تنبلی باعث میشود که کار را به صورت مستمر انجام ندهید.

 

چاره این است که از روش های قرون وسطی استفاده کنید، این وزنه ی مدرن طراحی شده تا با به زنجیر کشیدنتان هیچ راه فراری تا اتمام زمان کار نداشته باشید.

 

در واقع این وزنه 9.5 کیلویی اصلاً به پای شما آسیب نمی زند و فقط هنگامی که قصد رها کردن کار را دارید به شما یادآوری می کند که هنوز زمانش تمام نشده. البته با صدایی بلند این یادآوری را انجام می دهد و شما به نوعی مجبور به ادامه کارتان می شوید. این وزنه خود به خود با اتمام زمان تعیین شده، شما را رها می کند.

 

شاید قیمت 115 دلاری این وزنه کمی زیاد باشد، ولی متفاوت بودن آن شما را ترغیب به داشتن آن نمی کند؟ به خصوص اگر برای درس خواندن با این وزنه و زنجیرش به کتابخانه بروید.  
 
منبع

کامپیوتر کیبردی ایسوس به تولید انبوه نزدیک میشود

small_eee_keyboard-cebit1417.jpg

داشتن کیبوردی که یک مانیتور هم داشته باشد تا ویندور ایکس پی خود را روی آن بوت کنید، واقعاً شبیه یک رویا برای گیک های تکنولوژی است. اما این رویا را شرکت ایسوس با ارائه ی این کیبورد به واقعیت تبدیل کرده است. قبلا و در اخبار نمایشگاه CES2009 در نارنجی با کامپیوتر کیبردی Asus آشنا شده اید. خبر جدید این است که از انتهای ماه آینده می توانید Eee Keyboard را بخرید.

 

این کیبورد که در واقع یک کامپیوتر کامل است، با مانیتور لمسی 5 اینچی اش و پردازنده اتمN270 توانایی آن را دارد تا یک ویندوز ایکس پی را برای شما بارگزاری کند.

 

البته ماجرا به اینجا ختم نمی شود و باید بدانید که 32 گیگابایت SSD ، وای فای، بلوتوث و همچنین یک خروجی HDMI هم در آن تعبیه شده که جذابیت داشتن آن را دو چندان می کند.

 

به هر حال این محصول ایسوس با اینکه هنور عرضه نشده طرفداران زیادی پیدا کرده و شاید بتواند رقیبی جدی برای کامپیوترهای رومیزی به شمار رود.  
 
منبع

سیستم جدید چراغ راهنمایی در ژاپن

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این سیستم جدید چراغ راهنمایی در ژاپن است. به این صورت که رنگها دقیقا همین رنگهای رایج (سبز و قرمز و نارنجی است) و هنگامی که حسگرها متوجه حضور عابر پیاده در پشت چراغ شوند، چراغ قرمز عمل کرده و عبور عابرین را ممکن می سازد.

فلش درایو یا رژ لب ؟

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

دیگه قبول کنید که فلش درایو را به هر شکلی تصور کرده بودید ولی شاید فکر نمی کردید که به شکل رژ لب هم تولید کنند، خوش به حال خانوم ها. تصور کنید دیگه خانوم ها مخصوصاً از نوع رایانه کار دیگه مجبور هستند که بجای یه دونه رژ لب ۲ تا همراه داشته باشند. یکی عادی و یکی دارای فلش با یه عالمه اطلاعات قابل انتقال ...
 

کوچکترین هلیکوپتر دنیا به یاد داوینچی پرواز می‌کند

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

یک مرد ژاپنی بنام جنایی یاناگیساوای که کوچکترین هلیکوپتر جهان را ساخته است، به یادبود لئوناردو داوینچی که برای اولین بار ایده هلیکوپتر را مطرح کرد، در زادگاه او با این هلیکوپتر پرواز خواهد کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس جنایی یاناگیساوای 75 ساله گفت پرواز نمایشی با این هلیکوپتر یک‌‌نفره روز 25 مه (5 خرداد) در شهر وینچی در نزدیک فلورانس انجام خواهد شد. یانگایساوا هلیکوپتر GEN H-4 را که از پروانه، صندلی، زیرپایی، و میله دستی تشکیل می‌شود، در اواخر دهه 1990 ساخت.

به گفته موزه ملی علوم و تکنولوژی ایتالیا، لئونادردو داوینچی، نابغه دوران رنسانس در دهه 1480 یک "پیچ هوایی" aerial screw طراحی کرد که تصور می‌شود اولین ترسیم از یک ماشین دارای قدرت پرواز عمودی باشد. یاناگیساوا می‌گوید که شهردار شهر وینچی، داریو پارینی به او اجازه پرواز این هلیکوپتر را داده است. او گفت: "به نظر می‌رسد که مردم ایتالیا از کار من برای تحقق‌بخشیدن به ایده داوینچی در زادگاهش استقبال کنند."

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گرچه این هلیکوپتر 75 کیلوگرمی تنها تا ارتفاع 150 متری می‌تواند از زمین بلند شود، یاناگیساوا گفت که او در طول سه نمایش 10 دقیقه‌ایش تنها تا ارتفاع 5 متری از زمین بلند خواهد شد، "تا حضار بتوانند من را ببینند و از پرواز لذت ببرند." سخنگوی رکوردهای جهانی گینس به رسمیت شناختن هلیکوپتر یاناگیساوا را به عنوان کوچکترین هلیکوپتر جهان از لحاظ وزن و طول 4 متری پروانه آن تایید کرده است. یاناگیساوا پنج تا از این هلیکوپترها را در ژاپن و دوتا از آنها را در آمریکا برای استفاده تفریحی فروخته است. قیمت این هلیکوپترها حدود 6 میلیون ین (57140 دلار ) است.
 

رباتی برای نگهداری افراد بیمار و سالمندان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

شرکت بین المللی Gecko Systems می‌گوید کار ساخت نمونه آزمایشی CareBot MSR 3.87، که برای نگه‌داری از افراد بیمار، سالمندان و کودکان طراحی شده است، به پایان رسیده است. به گفته مدیر اجرایی شرکت، آر مارتین اسپنسر، این ربات می‌تواند بدون نیاز به شارژ به مدت ۱۴ ساعت به طور بی‌وقفه کار کند.

از آن‌جا که شرکت، نرم افزار و سخت افزار Gecko Trak را برای این ربات تولید کرده است، CareBot قادر خواهد بود فرد مورد مراقبت را از اتاقی به اتاق دیگر دنبال کند. او حتی می‌تواند زمان مصرف داروها یا آغاز سریال مورد علاقه مادربزرگ را نیز به او یادآوری کند! بنا به اطلاعات به دست آمده از Gecko Systems مجموعه‌ گسترده‌ای از نرم افزارها و سخت افزارهای مختلف طراحی و در CareBot در کنار هم قرار گرفته‌اند و به همین دلیل این ربات دقیقا می‌داند در چه زمانی و در صورت بروز چه شرایطی باید با بستگان فرد مورد مراقبت تماس بگیرد.

CareBot ظاهری کاملا مانند یک ربات دارد! اگرچه بسیار آهسته حرکت می‌کند (البته این موضوع نباید اختلالی در نگه‌داری از سالمندان که خود قادر به حرکت سریع نیستند ایجد کند) اما به راحتی با شما حرف می‌زند و اگر در ابتدای هر جمله‌ نام آن را بر زبان بیاورید، کاملا متوجه صحبت شما شده به آن پاسخ می‌دهد، به گونه‌ای که به تدریج به عضوی از خانواده تبدیل می‌شود.
 

مسواکی از نوع لیزری

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

مسواک زدن یکی از آن عاداتی است که باید از کودکی بیاموزیم و هر روز هم آن را تمرین کنیم و تا پایان عمر ادامه دهیم. به نظر خیلی ها این کار خیلی وقت گیر و دشوار است اما همزمان با پیشرفت علم و تکنولوژی متدهای مختلفی برای مسواک زدن مطرح می شوند که هدف تمامی انها آسان تر کردن این کار برای افراد نه چندان زرنگ است ! در اینجا به معرفی مسواکی می پردازیم که با قدرت لیزر کار می کند.

همراه با استفاده از این مسواک دیگر نه نیاز به هیچ گونه خمیر دندانی دارید و نه نیاز به حرکت دادن مسواک در جهات مختلف. قدرت لیزر این دستگاه به نحوی تنظیم شده که آسیبی به لثه و مخاط دهان نمی رساند. سازندگان این مسواک مدعی هستند که با استفاده از آن حساسیت دندانها ( مثلا به سرما) کاهش می یابد. به علاوه با استفاده از این دستگاه لیزر کوچک میزان التهاب لثه، درد دندان و حتی بوی تنفس نامطبوع در دهان کاهش می یابد. قیمت این مسواک حدود 70 دلار است.
 

با دوچرخه هوندا راه رفتن را بدون خستگی تجربه کنید


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

تقریبا تاکنون هیچ شرکتی نتوانسته در ساخت گجت های مربوط به حرکت و حمل و نقل به پای شرکت هوندا برسد. جالب است که در ساخت وسایلش تا آنجا که می تواند به راحتی انسان و سهولت استفاده و تاثیر آن محصول در افزایش کیفیت زندگی افراد توجه می کند.

هدف اصلی هوندا از ساخت این وسیله کمک در راه رفتن به افرادی است که در کار روزانه زیاد راه می روند یا بر اثر بیماریی و ناتوانی قادر به راه رفتن نیستند. این دستگاه از یک عدد صندلی شبیه صندلی دوچرخه ساخته شده که دارای دو عدد بازوی حرکتیست. هر یک از بازوها به کفش فرد بسته شده و با روشن شدنش راه رفتن خیلی راحت تر از قبل امکان پذیر میشود.

این گجت به کمک سنسور ها و اهرم های حرکتی بسیار حساسش احساسی شبیه رکاب زدن دوچرخه را برای افراد ایجاد می کند و با القای این حس در افراد پاها را به گام بر داشتن مجبور میسازد. انعطاف پذیری این دستگاه نیز آنقدر است که با طول گام هر فرد سازگاری داشته و احساس خستگی را برای افراد به دنبال ندارد. به گفته یکی از مهندسین طراح هوندا، با این وسیله استرس و فشار عصبی افراد در زمان ایستادن و قدم زدن از بین می رود و راه رفتن را راحت تر خواهند کرد. این محصول در یکی از کلینیک های طبی ژاپن نیز مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته و به زودی به بازار ارایه خواهد شد.
 

استخراج تصاویر رویاها از مغز انسان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

خبری که منتشر شده غیر قابل باور به نظر می رسد. اما دانشمندان "دپارتمان علوم شناختی مرکز تحقیقات علوم اعصاب ATR ژاپن" موفق شده اند نخستین تصاویر را از مغز انسان استخراج کنند.

روش کار بسیار جالب بوده است ابتدا 400 تصویر سیاه و سفید مختلف در سایز 10 پیکسل در 10 پیکسل به بیننده نشان داده شده است. هر تصویر به مدت 12 ثانیه مقابل چشم بیننده قرار داشته است و در این مدت دستگاه fMRI تغییرات فعالیتی کورتکس مغز را تحت نظر می گرفته است. یک کامپیوتر مرکزی اطلاعات را دریافت می کرده و با یک نرم افزار ویژه که توسط این دپارتمان تولید شده یاد میگرفته که چگونه تغییرات فعالیتی مغز را با تصاویر نشان داده شده مرتبط کند.

نتیجه فرایند این شده که وقتی حروف neuron به معنای عصب به ترتیب به فرد آزمایش شونده نشان داده شده است کامپیوتر مرکزی توانسته از روی فعالیت الکتریکی مغز کلمه neuron را استخراج کند. که تصویر آن را در بالا می بینید. این می تواند آغازی باشد برای اینکه در آینده بتوانید شب ها رویاهایتان را روی یک DVD ضبط کنید. و یک گام علمی مهم در علوم شناختی محسوب می شود.
 

رباتی برای راه رفتن

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

تا حالا دلتان خواسته که کسی و یا چیزی در روز شما را از این سو به آن سو برده تا کارهای روز مره تان را انجام دهید؟

یک کمپانی مهندسی، پزشکی به نام Exmovere Holding رباتی به نام Chariot ساخته است که می تواند افراد را در حالت ایستاده جابه جا کند. کافی است که کاربر همانند یک لباس این ربات را بر تن بپوشد. ربات با داشتن حس گر های حرکتی بسیار دقیق حرکت خود را آغاز می کند.

انقباض های مربوط به عضلات رانها، ساق پا و همچنین ستون فقرات فرمان حرکت را به این سنسورها منتقل میکند. این ربات از به حرکت درآمدن هر ماهیچه خاص می تواند مسیر حرکت کاربر را تشخیص داده و او را به آسانی با کمترین خستگی عضلانی به مکان مورد نظرش منتقل سازد.

می توانید با سرعت 20 کیلومتر در ساعت که معادل با قدم زدن معمولی است در خانه ,خیابان و حتی محیط کار جابه جا شوید. تغذیه اصلی این ربات بر عهده یک باتری قابل شارژ با جربان برق شهری خواهد بود. کاربرد اصلی این ربات برای افراد مبتلا به معلولیت های حرکتی و کسانیکه ایستادن و راه رفتن مداوم درد های عضلانی آنها را تشدید می کند بیان شده است.

هنوز از قیمت تمام شده ساخت این ربات و یا زمان دقیق ورود آن به بازار خبری در دسترس نیست. اما به نظر من در آینده نزدیک، ربات هایی مانند این کمک بزرگی به حل مشکل بسیاری از معلولین حرکتی خواهند کرد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


منبع

کوچکترین روبوت هلیکوپتر بنام مینی کوپتر


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

سبک ترین و کوچکترین روبوت هلیکوپتر دنیا ساخته شده توسط شرکت سیکو اپسون در نمایشگاهی در توکیو به معرض تماشای عموم گذاشته شده است. این روبوت هفت سانت طول و ده گرم وزن داره. اگر چه خود ربات از راه دور کنترل میشه اما نیاز به سیم برای اتصال به منبع الکتریسیته داره. کنترل هلیکوپتر خیلی سخت تر از کنترل هواپیماست. بالهای هواپیما در پایدار نگهداشتنش تو هوا خیلی موثره. اما هلیکوپتر فقط پره داره و پایداریش کمتره. به همین دلیله که هواپیمای بدون سرنشین ساخته شده ولی هلیکوپتر بدون سرنشین هنوز در حال ساخته. البته خب قابلیت های پروازی هلیکوپتر در عوضش بیشتره .

آن‌چه می‌بینید را با یک اسباب بازی اشتباه نگیرید زیرا این نانوکوپتر ۱0 گرمی به هر جایی که بخواهید، چه داخل و چه خارج از خانه، می‌رود و برمی‌گردد! شرکت نروژی Prox Dynamics وسیله‌ای ابداع کرده است که ادعا می‌کند کوچک‌ترین هلیکوپتر بدون سرنشین دنیا است. پنجمین مدل آزمایشی این وسیله با نام PD-100 Black Hornet (زنبور سیاه) که به تازگی ساخته شده است، پس از اولین پرواز موفقش در فضای آزاد، مرحله‌ای اساسی را پشت سر گذاشته است.

Hornet علاوه بر آن‌که ظرف چند ثانیه راه اندازی می‌شود، آن قدر کوچک است که به راحتی در جیب جای می‌گیرد و ضمنا به گزارش شرکت سازنده این هلیکوپتر عملا بی‌صدا است و صدای آن در سر و صدای معمولی از فاصله حدود ۲/۵ متری قابل شنیده شدن نیست. تمامی این ویژگی‌ها Hornet را برای شرایطی که نگاه نزدیک‌تر به مثلا داخل یک ساختمان آلوده یا یک منطقه متعلق به دشمن ضروری است، مناسب می‌سازد. جالب این‌جاست که Hornet علی‌رغم کوچکی فوق العاده‌اش، کاملا قابل کنترل است و حداکثر سرعت آن در حالت شناوری ۲۰ مایل در ساعت می‌باشد. راز این قابلیت پایداری در کنترل کننده‌های بسیار ظریف (micro control servo) به کار رفته در این هلیکوپتر است که با وزن کم‌تر از نیم گرم، کوچک‌ترین و سبک‌ترین کنترل کننده‌هایی هستند که تا به حال ساخته شده‌اند.

شرکت Prox Dynamics احتمالا سه عدد از این هلیکوپترها را، در سال جاری، همراه با یک کنترل جیبی و یک شارژر در بسته‌ای به وزن کم‌تر از ۱/۵ کیلوگرم به بازار عرضه خواهد کرد.
 

طرحی جدید برای هدفون


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

اگر دقت کرده باشید یکی از مشکلات هدفون ها پیچیدن سیم آنها به هم می باشد که همیشه قبل از استفاده زمانی را برای باز کردن سیم ها اختصاص می دهیم. در این ایده جالب که سیم های این هدفون به صورت زیپ طراحی شده اند، دیگر این مشکل ایجاد نخواهد شد. دکمه هولد و ولوم این هدفون هم بر روی دسته این زیپ قرار داده شده است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

آسمانخراش ابر پیکسلی، رویای سنگاپور

cloudarch-edmain_narenji_ir.jpg

این طرح زیبا برنده جایزه مسابقه طراحی ساختمان اصلی نمایشگاه جهانی Expo 2010 در سنگاپور شده است. نام این طرح «ابر دیجیتالی» است و از 3866 مکعب مختلف با درجه شفافیت متفاوت تشکیل شده است. این مکعب ها نمادی از پیکسل های تصویر در یک نمایشگر دیجیتالی خواهند بود. ابر دیجیتالی مذکور در بالای فضایی سبز در آسمان ظاهر می شود.

 

طراحان سعی کرده اند که در این آسمان خراش پیشرفت و توسعه سنگاپور را نشان دهند و به نظر من که به خوبی از عهده این کار بر آمده اند. اگر در سال 2010 در سنگاپور بودید ابر پیکسلی را از دست ندهید.

 

منبع

cloudarch-1_narenji_ir.jpg

 

cloudarch-2_narenji_ir.jpg

cloudarch-3_narenji_ir.jpg


یک عمر با سونی، از ویدیوی نوار کوچک تا بلو ری

Sony-Timeline.jpg

روز گذشته شرکت سونی 53 ساله شد. به همین مناسب تصویری از روند تغییر و تکامل محصولات مهم این شرکت در طول زمان، منتشر شده است. در این تصویر می توانید سونی و پیشرفت های این شرکت را در یک نگاه ببینید.  
 
ویدیوی نوار کوچک  
رادیوی ترانزیستوری مشهور این شرکت  
واکمن  
اولین پخش کننده CD دنیا  
دیسکمن  
هندی کم  
پلی استیشن  
اولین تلویزیون های صفحه تخت جهان  
دیسک بلو ری  
اولین تلویزیون OLED جهان  
 
اینها محصولاتی از سونی هستند که تقریبا در زندگی همه ما و در کنار ما حضور دارند. پس تولدت مبارک سونی!  
 

صبحانه ی هنری: با پرینتر، تخم مرغ هایتان را بیارایید

eggprinter-main_narenji_ir.jpg

نقاشی و رنگ کردن تخم مرغ سنتی دیرینه است که از دیر باز مخصوصا در ایام سال نو برای تزیین سفره هفت سین بین ایرانیان رواج داشته است. مواد لازم: چند عدد تخم مرغ, قلم مو های ظریف و چند رنگ متفاوت گواش که بودن رنگ نارنجی هم در آنها از واجبات است.

 

یک فرد مبتکر البته غیر ایرانی تصمیم گرفت تا تخم مرغ صبحانه اش را با تصاویر زیبا بیاراید تا اشتهایش برای خوردن تخم مرغ بی نوا بیشتر شود. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید تخم مرغ در گیره مربوطه این دستگاه جاسازی می شود و قلمی که بیشتر شبیه ماژیک است به چاپ تصاویر بر بدنه تخم مرغ می پردازد.

 

جزئیات فنی چگونگی کار این دستگاه و یا طراحی و ساخت آن در هاله ای از ابهام است. اما می توانید برای دیدن چند تصویر زیبا از تخم مرغ های صبحانه این فرد خوش ذوق به بخش ادامه مطلب بروید.

 

منبع

1eggprinter_narenji_ir.jpg

2eggprinter_narenji_ir.jpg

3eggprinter_narenji_ir.jpg

لپ تاپ های دل را با 120 رنگ بندی متفاوت بخرید

delltopphoto2_narenji_ir.jpg 

شاید شما هم تا کنون از خود پرسیده باشید که چرا رنگ اکثر لپ تاپ ها ترکیب یک دستی است و بیشتر محصولات در طیف رنگ مشکی, نقره ای و خاکستری دیده می شوند. لپ تاپی را با توجه به مشخصات سخت افزاری انتخاب میکنید و دیر یا زود نیز به رنگ سرد و بی روحش عادت می کنید.

 

اما آنچه که طبیعت را زیبا میکند، رنگ است. برای همین شرکت دل سرویس ویژه ای را جهت انتخاب طرح و رنگ بدنه لپ تاپ هایش راه اندازی کرده است.

 

اگر علاقمند به داشتن لپ تاپی فانتزی هستید می توانید  گشت و گذاری بین محصولات دل داشته و از ویترین لپ تاپ های رنگارنگ طرح ویژه خود را پسند کنید. در انتخاب خود لطفا رنگ نارنجی را در اولویت قرار دهید. برای اینکه مدل انتخابی را با طرح های ویژه تحویل بگیرید باید کمی سر کیسته را شل کنید و پول بیشتری برای لپ تاپ خوش تیپ جدیدتان پرداخت کنید.  
 
سرویس طراحی ویژه قاب لپ تاپ برای کاربران داخل ایران قابل استفاده نیست اما به نظر من برای افرادی که به آن دسترسی دارند جذاب خواهد بود.

 

 

طرح لپ تاپ خود را انتخاب کنید

index_1_narenji_ir.jpg

index_narenji_ir2.jpg

index_narenji_ir3.jpg

 index_narenji_ir4.jpg

مروری بر تکنولوژی TFT

TFT تکنولوژی شناخته شده‌ای در صفحات نمایش است. اکثر تلفن‌های همراه امروزی از این نوع صفحه نمایش بهره می‌گیرند. TFT مخفف عبارت Thin Film Transistor است و ترانزیستورهای این نمایشگرها به‌صورت لایه‌ای نازک در پشت آن‌ها قرار گرفته است.
برای آگاهی از این تکنولوژی بهتر است نحوه عملکرد آن را با LCD های معمولی مقایسه کنیم:
بطور کلی کلیه pixel ها در LCD بر حسب شماره سطر و ستونی که در آن قرار گرفته‏اند، آدرس‏دهی می‏شوند.
زمانی که همه pixel هایی که در یک سطر قرار گرفته‏اند با یک ولتاژ منفی تحریک شوند و همه pixel هایی که در یک ستون قرار گرفته‏اند با یک ولتاژ مثبت شارژ شوند، آن پیکسلی که در تقاطع این سطر و ستون قرار گرفته است بالاترین ولتاژ را دریافت کرده و سوئیچ می‏شود.
ایراد این حالت این است که همه پیکسل‏هایی که در آن سطر و ستون قرار گرفته‏اند میزان کمی از آن ولتاژ را دریافت می‏کنند و اگر چه بطور کامل سوئیچ نمی‏شوند ولی حالت سایه روشن پیدا می‏کنند. این مشکل در تکنولوژیTFT رفع شده است.
به این ترتیب در TFT هر pixel با ترانزیستور مربوط به خودش سوئیچ می‏شود.
این امر این امکان را به هر pixel می‏دهد که جداگانه کنترل شود.
در واقع در این تکنولوژی هر pixel یک خازن کوچک است: یک ترانزیستور در جلو، یک لایه شفاف در عقب و یک لایه کریستال مایع در بین آنها قرار دارد.


● مزایای مانیتورهای TFT

▪ بدون تشعشع: به دلیل عدم استفاده از لامپ تصویر و مکانیزم تفنگ الکترونی و ولتاژ بالا (High Voltage) این مانیتورها هیچ گونه امواج الکترو مغناطیسی با طول موج کوتاه که برای سلامتی بسیار مضر و خطرناک هستند تولید نمی‏کنند و این در حالی است که سازندگان مانیتورهای معمولی، عمده تلاش خود را معطوف به کنترل و کاهش سطح انتشار این امواج داشته‏اند و ایجاد استاندارد TCO با این هدف بوده است.
به نظر می‏رسد با توجه به اهمیت سلامت کاربر، این مزیت خود به تنهایی می‏تواند برای جایگزینی مانیتورهای معمولی با TFT-LCD کفایت کند.

▪ مصرف انرژی بسیار پایین: به دلیل اینکه ایجاد تصویر در این مانیتورها اساساً توسط عناصر نیمه‏ هادی صورت می‏گیرد، مصرف انرژی این مانیتورها بسیار پایین است.
برای مثال نوع ۱/۱۵ اینچ آن (با ابعاد تصویر۳۰.۷×۲۳ سانتیمتر، تقریباً معادل با مانیتور ۱۷ اینچ معمولی) در حالت فعال (Active) تنها ۳۵وات و در حالت انتظار (Stand by) تنها ۵ وات مصرف انرژی دارد. این نکته برای محیط‏های اداری، همانند بانک‏ها، که مجبور به استفاده از UPSهای بزرگ، با صرف هزینه تهیه و نگهداری زیاد و خطرات و مضرات محیطی مثال بخار اسید و ... هستند، می‏تواند بسیار مهم و قابل توجه باشد.

▪ وضوح و کیفیت تصویر بالا: خلق تصویر در مانتیورهای TFT-LCD توسط میلیون‏ها عنصر نیمه هادی می‏باشد. در این مانیتورها برای هر نقطه تصویر به طور فیزیکی یک نقطه (Pixel) روی صفحه تصویر وجود دارد که خود از سه عنصر نیمه هادی برای سه رنگ اصلی تشکیل شده است.
به این ترتیب، در این مانتیورها اطلاعات دیجیتال مستقیماً با روشن و خاموش کردن این عناصر نیمه هادی ایجاد تصویر می‏نمایند.
این مکانیزم اساساً بسیاری از معایب مانیتورهای معمولی (CRT) را مرتفع می‏سازد.
برخی از این معایب به شرح زیر می‏باشد:

▪ لرزش تصویر: بدلیل اثرپذیری پرتو الکترون (پرتویی که توسط تفنگ الکترونی در لامپ تصویر (CRT) ایجاد کننده تصویر می‏باشد) از امواج الکترو مغناطیس محیط کار (Noise) که توسط سایر دستگاه‏های برقی و الکترونیکی تولید می‏شوند، لبه‏های تصویر در مانیتور معمولی دارای لرزش می‏باشند، برای رفع این مشکل در مانیتورهای معمولی فرکانس نمایش تصویر را بالا می‏برند تا این لرزش‏ها توسط چشم انسان قابل مشاهده نباشد که نهایتاً این امر باعث ایجاد هاله در لبه‏های تصویر می‏شود. در صورتی که در مکانیزم TFT-LCD به دلیل اینکه هر نقطه تصویر توسط یک عنصر نیمه هادی که به طور فیزیکی به آن اختصاص دارد، ایجاد می‏شود، بدون نیاز به بالا بردن فرکانس نمایش تصویر، هیچ‏گونه لرزش و یا هاله‏ای در تصویر وجود ندارد و این باعث بالا رفتن قابل ملاحظه کیفیت تصویر می‏شود.

▪ فاصله نقاط تصویر: در مانیتور معمولی، محدودیت‏های مکانیزم تفنگ الکترونی عملاً باعث محدودیت در کاهش فاصله نقاط تصویر می‏شود.(pixel pitch=۰.۴x) در صورتی که در تکنولوژی TFT-LCD با استفاده از فناوری روز دنیا در زمینه ساخت نیمه هادی مختلف این فاصله به حداقل رسیده (pixel pitch=۰.۲۶۴x) و تصویر دارای وضوح خیره کننده‏ای می‏باشد.

▪ رنگ‏های واقعی: در تکنولوژیTFT-LCD رنگ‏ها از ترکیب سه رنگ اصلی توسط سه عنصر نیمه‏ هادی ایجاد می‏شوند لذا با توجه به دقیق بودن طول موج رنگ ایجاد شده توسط عنصر نیمه هادی، رنگ‏ها کاملاً طبیعی و واقعی می‏باشند.
در حالیکه چون نور و رنگ در مانیتور معمولی (CRT) توسط مواد شیمیایی فلورسانس تولید می‏شود، اولاً رنگ‏ها دقیق و واقعی نبوده و ثانیاً در طول زمان به دلیل پایین آمدن تدریجی حساسیت این مواد شیمیایی، رنگ‏ها تغییر کرده و شفافیت آنها کاهش می‏یابد.

▪ درخشندگی تصویر: در لامپ تصویر (CRT)، درخشندگی و وضوح تصویر (Contrast) بستگی به شدت پرتو الکترون تابش شده به صفحه تصویر و حساسیت مواد شیمیایی فلورسانس آن دارد و چون سطح انتشار پرتوهای الکترو مغناطیس مضر نیز با افزایش شدت پرتو الکترون، افزویش می‏یابد.
لذا سازندگان ناگزیر به کنترل شدت پرتو الکترون و نتیجتاً محدودیت درخشندگی تصویر هستند.
اما در مانیتورهای TFT-LCD به دلیل عدم وجود چنین محدودیتی درخشندگی تصویر بالاتر و برتر می‏باشد.
مجموعه عوامل فوق باعث شده تا وضوح و کیفیت تصویر مانیتور TFT-LCD عملاً بسیار برتر و بالاتر از مانیتور معمولی باشد.

▪ عمر مفید طولانی: لامپ تصویر (CRT) ذاتاً دارای نرخ استهلاک بالایی بوده و کیفیت تصویر آن همزمان با استفاده کاهش می‏یابد. این امر به دلیل کاهش سطح حساسیت مواد شیمیایی فلورسانس صفحه تصویر و نیز کاهش قدرت تفنگ الکترونی می‏باشد. در صورتی که عناصر نیمه هادی که تولید کننده تصویر در مانیتور TFT-LCDمی‏باشد، دارای عمر مفید طولانی‏تر و بدون افت کیفیت تصویر هستند.

▪ اندازه واقعی تصویر: به دلیل محدودیت‏های استفاده از لامپ تصویر (CRT) برای مانیتور، اندازه واقعی تصویر در این گونه مانیتورها کمتر از اندازه نامی آنها است.
به عنوان نمونه، سطح مفید یک مانیتور ۱۵ اینچ معمولی، عملاً در حدود ۸/۱۳ اینچ می‏باشد. در صورتی که نمایشگر TFT-LCD از تمامی سطح بهره‏مند بوده و اندازه واقعی تصویر دقیقاً به اندازه نامی آن است.
لذا ابعاد واقعی تصویر برای مانیتور ۱/۱۵ اینچ TFT-LCD برابر با ۲۳×۷/۳۰ سانتی متر می‏باشد.
لذا با استفاده از مانیتورهای Maxmedia می‏توان استفاده بهینه از فضا و محیط کار را به نحو موثری بهبود بخشید. از نظر زیبایی ظاهری نیز، بسیار زیباتر و برتر از مانیتورهای معمولی می‏باشند.