تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

سال 2007 در یک نگاه؛ وب 2.0

سال 2007 در یک نگاه؛ وب 2.0

برنامه‌های کاربردی تحت وب 2.0 هر روز بهتر می‌شوند و حالا ویژگی‌هایی دارند که بسیاری از کاربران پیش از این فقط در برنامه‌های دسکتاپ دیده‌اند.
اگرچه مدل تجاری کسب درآمد از طریق برنامه‌های کاربردی تحت وب هنوز به مرحله بلوغ خود نزدیک نشده، ولی در سال 2007 شاهد این بودیم که شرکت‌های تازه‌کار و قدیمی با شدت و حدت تمام مشغول ساخت و عرضه شبکه‌های اجتماعی و رایانه‌های دیجیتال با ویژگی‌های جدید بودند.
در سال 2006 بیشتر خبرهایی که در مورد خریداری شدن یک شرکت وب 2.0 شنیده می‌شد حاوی نام گوگل بود. اما در سال 2007 این یاهو بود که توانست یکی از موفق‌ترین شرکت‌های وب 2.0 به نام Zimbra را به مبلغ 350 میلیون دلار بخرد. Zimbra خدمات ایمیل و تقویم تحت وبی ارائه می‌دهد که از امکانات غنی آژاکس به طور کامل بهره می‌برند و امکانات قابل مقایسه با یک برنامه دسکتاپ را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.
 

 

شرکت‌های قدیمی سازنده نرم‌افزار مثل ادوبی و مایکروسافت هم در سال 2007 تا حدودی ?البته با محافظه‌کاری زیاد- به مدل تجاری نرم‌افزار به عنوان خدمات توجه نشان دادند.
در ماه فوریه مدیرعامل وقت ادوبی، آقای بروس چیزن، طی مصاحبه‌ای به سی‌نت گفت که ادوبی در حال کار روی یک نسخه آنلاین از فوتوشاپ است؛ خبری که باعث هیاهوی بی‌سابقه‌ای در وبلاگ‌ها شد.
البته فوتوشاپ اکسپرس یگانه برنامة ویرایش عکس در وب نیست؛ اما نشان می‌دهد که چطور وب صنعت ساخت نرم‌افزار را دگرگون کرده به طوری که حتی یک شرکت سنتی مثل ادوبی، موفق‌ترین محصول دسکتاپش را برای کار از طریق وب مورد تجدید نظر قرار می‌دهد.
مایکروسافت هم بالأخره اولین قدم عملی در مسیر ارائه خدمات تحت وب بر اساس مجموعه نرم‌افزارهای آفیس را برداشت. آفیس لایو وُرک‌اِسپیس به کاربران امکان به اشتراک گذاری اسناد به صورت آنلاین را می‌دهد.
گوگل که پیش از این برای سرویس ایمیل تحت وب خودش میلیون‌ها کاربر داشت، یک سرویس تحت وب پولی به نام Google Apps Premiere Edition را برای شرکت‌های کوچک و متوسط ارائه کرد و هدف از این کار را ارائه خدمات وب 2.0 به شرکت‌ها و سازمان‌ها در جهت کاربرپسند‌تر کردن نرم‌افزارهای سازمانی اعلام کرد.
ادوبی هم در سال 2007 با خرید یک شرکت وب 2.0 که صاحب سرویس BuzzWorld است، وارد کسب‌وکار نرم‌افزارهای‌ دفتری شد. BuzzWorld یکی از چندین و چند برنامه تحت وبی است که بر اساس فناوری فلش ساخته شده و به کاربران امکان خلق اسناد متنی و پرزنتیشن را می‌دهد.
حامیان وب 2.0 در سال 2007 به سختی مشغول تدوین استانداردها و بهینه کردن پلتفرم آن بودند. نتیجه این کار غنی‌تر شدن برنامه‌های کاربردی تحت وب از نظر ویژگی‌های فنی خواهد بود.
گوگل همچنین در سال 2007 یک پلاگین برای مرورگرهای وب به نام Google Gears معرفی کرد که به برنامه‌های کاربردی تحت وب امکان اجرا شدن به صورت آفلاین را اضافه می‌کند.
مایکروسافت بعد از مدت‌ها انتظار سیلورلایت را معرفی کرد که رقیب مستقیم فلش است و طبق اعلام رسمی این شرکت روی پلتفرم‌های مختلف اجرا می‌شود و با چند زبان مختلف برنامه‌نویسی کار خواهد کرد.
مایکروسافت همچنین در سال 2007 مقدار کمی از جزئیات مربوط به پروژه ?ابْر محاسباتی? خودش را افشا کرد. قرار است ابر محاسباتی مایکروسافت به برنامه‌نویسان امکانات مختلفی برای خلق برنامه‌های کاربردی بدهد.
یکی از هیجان‌انگیزترین پلتفرم‌های جدید برای برنامه‌نویسی Adobe Integrated Runtime یا AIR بود که به برنامه‌نویسان امکان می‌دهد برنامه‌هایی بنویسند که در محیط وب و محیط دسکتاپ به یک صورت عمل بکنند.
اگرچه استفاده از API در برنامه‌های کاربردی تحت وب سال‌های سال ادامه داشته است، ولی در سال 2007 شبکه‌های اجتماعی سطح جدیدی از استفاده از API ها را ممکن کردند.
فیس‌بوک در ماه مارس اعلام کرد که به برنامه‌نویسان طرف سوم امکان می‌‌دهد که برای محیط فیس‌بوک برنامه‌های کاربردی کوچک یا ویجت بنویسند. لینکدْ‌این هم در ماه دسامبر با تقلید از فیس‌بوک جعبه‌ابزار برنامه‌نویسی مخصوص به خودش را منتشر کرد.
گوگل هم در این زمینه بی‌کار نبود و اپن‌سوشال را معرفی کرد؛ یک مجموعه از API ها که قرار است در شبکه‌های اجتماعی مختلف کار کنند

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد