تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

هکرها کیمیا می‌شوند



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی جدید و ظهور هر روزه ابزارهای ارتباط بی‌سیم همزمان با امکانات مناسبی که در اختیار مردم سراسر دنیا برای ارتباط بهتر و بیشتر می‌گذارد، نگرانی‌های بسیاری را هم از جهت ایجاد بستر مناسب برای دسترسی به اطلاعات شخصی یا حتی دولتی و ملی هم به وجود آورده است؛ درست مانند هر دارویی که در کنار اثرات درمانی‌ ممکن است تاثیرات جانبی هم داشته باشد.

به هر حال این نگرانی‌ها در عصر تکنولوژی ناگزیر هستند و مانند هر معضل دیگری باید برای آنها هم چاره‌ اندیشی شود. هکرها در واقع بزرگ‌ترین مشکل در این زمینه هستند که می‌توانند بیشترین مشکلات را به وجود بیاورند. با این حال اما این روزها همین هکرهای خطرناک به عنوان یک راه حل مناسب مورد توجه قرار گرفته‌اند.

با این اوصاف شاید بهتر باشد کمی نظرمان را درباره این افراد خطرناک اما مفید و هوشمند تغییر بدهیم. حقیقت مثل همیشه همان چیزی نیست که در ذهن ما هست. کامپیوترهای شخصی به این صورتی که حالا هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، بدون تلاش هکرها شکل نمی‌گرفتند. شرکت بزرگ و شناخته شده کامپیوتری APPLE نمونه خوبی است که به وسیله دو هکر به نام‌های "استیو جابز" و "استیو وزنیک" در یک گاراژ کوچک تاسیس شد. حتی سیستم عامل Linux هم که این روزها دنیای تجارت و تکنولوژی را متحول کرده، توسط چندین هکر حرفه‌ای و هوشمند طراحی شده است. به این ترتیب شاید با این دیدگاه جدید بتوان از این استعدادها در جهت نجات و جلوگیری از حملات سایبر و اتفاقات مشابه استفاده کرد.

اوباما به دنبال هکرها :

درست به دلایل امنیتی که برای هر کشور و دولتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، موضوع حملات سایبر و دزدی اطلاعات هم نگرانی‌های جدی را برای دولت‌ها به دنبال دارد. مقامات دولت فدرال آمریکا هم به دنبال تجربه میلیون‌ها حمله سایبر این روزها به دنبال هکرهاست، البته نه برای دستگیری آنها که برای استخدام آنها در جهت حفظ امنیت شبکه‌های مجازی ملی. در همین راستا ماه گذشته شرکت دولتی فناوری اطلاعات دینامیک از طرف بخش امنیت کشوری آگهی استخدامی را برای هکرها منتشر کرد. بر اساس این آگهی، متقاضیان می‌بایست ابزار و تاکتیک‌های هکرها را بشناسند، توانایی تحلیل ترافیک اینترنت را داشته باشند و بتوانند وجود آسیب‌پذیری را در سیستم‌های دولتی شناسایی کنند. هفته گذشته هم درخواست قرار دادن ردیف بودجه دولتی برای این کار در پنتاگون مطرح شد. در این جلسه "رابرت گیتس" مشاور امنیتی دولت فدرال اعلام کرد که پنتاگون با آموزش 80 تا 250 نفر متخصص حملات سایبر به طور سالانه تا سال 2011 ، می‌تواند توان خود را در این جهت افزایش دهد.

به دنبال تذکر کارشناسان درباره آسیب‌پذیر بودن شبکه‌های مجازی دولت ایالات متحده آمریکا در برابر حملات سایبر، دولت اوباما دستوری برای انجام یک مطالعه 60 روزه درباره آنکه دولت چگونه می‌تواند استفاده از تکنولوژی را بهتر مدیریت کرده تا بتواند همه چیز از شبکه‌های مجازی، تجهیزات الکترونیکی، مالیات و بازار سهام گرفته تا سیستم‌های پرواز و برنامه‌های هسته‌ای را تحت حفاظت خود قرار دهد. به همین دلیل هم اوباما گروه امنیتی دولت بوش را مامور انجام این مطالعات کرد تا در روز جمعه نتایج آن را اعلام کنند.

کارشناسان در این مورد معتقدند که همانطور که دولت برنامه‌های خود را برای جلوگیری از سیل و کنترل آلودگی هوا اعلام می‌کند، باید برنامه‌ای را هم برای حملات کامپیوتری بزرگ طراحی کرده و به اجر بگذارد. "دیوید پونر" مدیر بخش تکنولوژی دفتر حسابرسی دولتی در این مورد به مجلس گفته است: "دولت آمریکا هیچ برنامه‌ای برای بلایای دیجیتالی و تکنولوژیکی ندارد. ما در واقع به وضوح آمادگی خوبی برای مبارزه با چنین حملاتی نداریم." در حقیقت شبکه‌های کامپیوتری دولت ایالات متحده آمریکا شامل آنهایی که در پنتاگون و دیگر مراکز دولتی هستند، تحت حملات مداوم از هک‌های معمولی و رایج گرفته تا حملات گسترده و ناهنجار قرار دارند. این در حالی است که به گفته کارشناسان در چنین شرایطی دیگر اجرای قوانین و دیگر سیاست‌های حفاظتی کمی قدیمی و منسوخ شده و بهتر است از این تهدیدات پیشگیری کرده و آنها را دور کنیم.

هفته گذشته یکی از مقامات دولت سابق این کشور از حمله مجازی جاسوسی به شبکه‌های کامپیوتری دولت خبر داد که در این حمله هکرها برنامه‌های این کامپیوترها را کاملا تخریب کرده بودند. این اتفاق در حالی افتاد که شرکت‌های کامپیوتری به دولت تعهد داده بودند که سیستم‌هایشان را بازرسی کنند.

با این همه مقامات پنتاگون اعلام کرده‌اند که این بخش در شش ماه گذشته بیش از 100میلیون دلار برای تعمیر سیستم‌های آسیب دیده در جریان حملات سایبر و دیگر شبکه‌های کامپیوتری هزینه کرده است. در حال حاضر علاوه بر بخش امنیت کشوری، دو بخش دیگر به نام‌های تیم آمادگی فوری کامپیوترهای دولتی و برنامه خودکار Einstein که امنیت اطلاعات جمع‌آوری شده و به اشتراک گذاشته شده را فراهم می‌آورد هم برای مبارزه با حملات سایبر در این کشور فعالیت می‌کنند. از طرفی همچنین یک کارگروه متشکل از بزرگان عرصه تکنولوژی این کشور مانند شرکت‌های General Dynamics ،IBM ،Lockheed Martin و HP برای حل مشکلات امنیتی کاخ سفید و جلوگیری از حملات سایبر به آن تاسیس شده است.


هکرها، یک راه حل مفید :

ضرورت حفظ امنیت شبکه‌های کامپیوتری به خصوص از نوع دولتی‌شان، موضوعی است که در اغلب کشورها و دولت‌هایشان مطرح بوده و اهمیت بسیاری دارد. درست به همین دلیل هم هست که این روزها دیگر بسیاری از کشورهای سطح جهان به دنبال راهکارهای مفید برای رفع این نگرانی‌ها هستند. در این میان اما انگار هکرها به عنوان بهترین، موثرترین و البته منطقی‌ترین راه‌حل برای این کشورها مورد توجه است.

ایرلند هم یکی از این کشورها است که به تازگی اعلام کرده که تصمیم دارد از هکرهای حرفه‌ای برای حفظ امنیت شبکه‌های مجازی کشورش استفاده کند. به این ترتیب دولت این کشور اعلام کرده است که دوبلین به زودی فضایی برای تجمع هکرهای حرفه‌ای خواهد شد. به عقیده مقامات دولتی ایرلند، اگرچه هکرها خودشان به وجود آورنده این نگرانی‌ها هستند، اما در دنیای امروزی با وجود شبکه‌های کامپیوتری، ایمیل، پیامک، شبکه‌های اجتماعی و بانکداری الکترونیک خود این هکرها بهترین راه برای جلوگیری از فعالیت همکارانشان به نظر می‌رسند.

کشور چین هم یکی دیگر از این نمونه‌ها است که به دلیل جمعیت بسیار زیادش و البته گسترش استفاده از ابزارهای ارتباطی تکنولوژیکی و ضریب نفوذ اینترنت بالای آن، تا حد قابل توجهی در معرض تهدیدهای اینترنتی قرار دارد. در واقع به همین علت هم هست که مقامات دولتی این کشور ضرورت و فوریت ایجاد کارگروه‌های تخصصی برای جلوگیری از این حملات مجازی را به تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط اعلام کرده است. درست یک ماه پیش بود که یک شبکه جاسوسی مجازی که از کشور چین هدایت می‌شدند، اطلاعات و اسناد کامپیوترهای دولتی و خصوصی را در 103 کشور هک کردند. این اتفاق در واقع شاید یک هشدار بزرگ برای مقامات این کشور بوده که به آنها برای انجام اقدامات مقتضی اخطار داده است. کشورهای بسیار دیگری هم وجود دارند که خطر حملات سایبر را به خوبی احساس کرده و به دنبال راه حل‌های کاربردی و عملی برای مهار و جلوگیری از آنها هستند. تا جایی که این روزها ظهور تکنولوژی‌های ارتباطی جدیدتر یا عرضه نسخه‌های جدید نرم‌افزارهایی مانند I،Internet Explorer ،Firefox Safari ، Google Android و حتی گوشی‌های موبایل مبتنی بر سیستم‌عامل مانند iPhone ، BlackBerry و گوشی‌های مبتنی بر Windows CE هم نگرانی‌های جدیدی را برای کارشناسان این عرصه به وجود آورده است

نویسنده: ندا لهردی
منبع: AP

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد